Szkoła Podstawowa Nr 1 Rabka-Zdrój

tel/fax: (0-18) 26-76-721
e-mail: gimnazjum.rabka@wp.pl

III Rajd Szlakami Oddziału Partyzanckiego AK
Bolesława Duszy ps. "Szarota"

>> strona główna <<

20-10-2017

III Rajd Szlakami Oddziału Partyzanckiego AK
Bolesława Duszy ps. "Szarota"

Dnia 20 października 2017 roku dziewiętnaścioro uczniów naszej szkoły wraz z opiekunami, panią Małgorzatą Ziębą i panem Grzegorzem Moskalem, uczestniczyło w III edycji Rajdu Szlakami Oddziału Partyzanckiego Bolesława Duszy "Szaroty". Impreza adresowana była głównie do młodzieży, ale osoby zainteresowane historią Podhala również mogły wziąć w niej udział.

Miejscem, w którym rozpoczął się rajd, była miejscowość Bielanka, gdzie zostaliśmy serdecznie powitani i zapoznani z przebiegiem wycieczki. Złożono również kwiaty i znicze na grobie Władysława Szepelaka ps. "Mały" oraz pod tablicami poświęconymi pamięci mieszkańców poległych w czasie II wojny światowej. Drugim miejscem postoju był Wielki Las w Harkabuzie, gdzie znajdowała się dawna stadnina koni Generalnego Gubernatora Hansa Franka. Następnie wyruszyliśmy w stronę gajówki Franciszka Łukaszki (członka AK o pseudonimie "Fred"), która niegdyś znajdowała się na granicy Generalnej Guberni ze Słowacją i była miejscem postoju kurierów szlaku przerzutowego KG AK z Warszawy o kryptonimie "Szkoła" oraz przeprowadzonych przez nich emisariuszy rządu polskiego w Londynie takich jak gen. August Emil Fieldorf "Nil" i płk. Iranek Osmecki ps. "Makary". Stamtąd żwawym i ochoczym krokiem ruszyliśmy w kierunku kolejnego miejsca - góry Żeleźnicy. Tam, w drewnianej kaplicy, została odprawiona msza św. w intencji partyzantów poległych w walce z dwoma okupantami - niemieckim i sowieckim. Wraz z młodzieżą oraz panią Ziębą zadbaliśmy o oprawę muzyczną nabożeństwa, śpiewając ze szczerą radością w sercach. Po liturgii słońce na niebie otuliło nas swymi promieniami i odgoniło mgłę, a my udaliśmy się na polanę pod Żeleźnicą, gdzie mieliśmy okazję obejrzeć rekonstrukcję w wykonaniu PGRH ZP "Błyskawica" i SRH "Żandarmeria" oraz spróbować pysznego partyzanckiego posiłku - grochówki. Następnie trzyosobowe reprezentacje każdej ze szkół wzięły udział w biegu na orientację i konkursie wiedzy. Naszymi przedstawicielami byli Karolina Bożek z II b, Martyna Wójciak i Krzysztof Kusiak z kl. VII. Pozostali uczestnicy rajdu mieli wtedy czas na to, aby odpocząć, porozmawiać i cieszyć się wspaniałą pogodą. Wraz z naszą opiekunką, z uśmiechami na twarzach postanowiliśmy śpiewać piosenki, które - muszę przyznać - poprawiały nastrój. Zanuciliśmy też kilka utworów partyzanckich. Po odpoczynku udaliśmy się do miejscowości Odrowąż Podhalański, w której na cmentarzu znajduje się symboliczna mogiła kpt. Bolesława Duszy ps. "Szarota" oraz grób jego rodziny. Tam wręczono nam koszulki, a reprezentantom poszczególnych szkół - różne nagrody i dyplomy. Tak oto zakończył się rajd, a nasza szkoła wróciła dumnie z IV miejscem.

Moim zdaniem ta wycieczka była bardzo udana. Mogliśmy nie tylko dowiedzieć się czegoś więcej o historii Podhala, ale także podziwiać piękne widoki. Dzięki pięknej pogodzie czas ten był jeszcze bardziej przyjemny. Myślę, że za rok również powinniśmy uczestniczyć w rajdzie "Szaroty".